Τι είναι η μέθοδος Compensatory Acceleration Training και πως θα σας βοηθήσει να δυναμώσετε;

0
194

Η Compensatory Acceleration Training (CAT) έγινε δημοφιλής στο δυτικό κόσμο από τον Dr. Fred Hatfield. Γνωστός ως “Dr. Squat”, ο Hatfield χρησιμοποίησε το CAT σαν bodybuilder και powerlifter φτάνοντας να γίνει κάτοχος του παγκόσμιου ρεκόρ στο Squat με 1,014lbs το 1987 και ενώ ήταν 45 χρονών. Τι είναι όμως το CAT και πως ακριβώς λειτουργεί;

Τι ειναι η Compensatory Acceleration Training (CAT);

Είναι μια προπονητική μέθοδος στην οποία ένας αθλητής προσπαθεί σκόπιμα να επιταχύνει την μπάρα σε όλη την ομόκεντρη φάση της κίνησης, αντί να εφαρμόζει λιγότερη δύναμη σε μια άρση επειδή το φορτίο είναι ελαφρύτερο. Η μέθοδος αυτή απαιτεί από τον αθλητή να εφαρμόσει τη μέγιστη δύναμη κατά τη διάρκεια της άρσης ανεξαρτήτως φορτίου.

Η ένταση στο σώμα προκαλείται είτε από το φορτίο είτε από τη ταχύτητα της κίνησης. Η δύναμη που ένας αθλητής ειναι σε θέση να παράγει είναι ένας συνδυασμός των δυο (force= mass x acceleration). Επομένως όταν το φορτίο ειναι βαρύ παρατηρείται μια αύξηση στη τάση των μυών και την αντίσταση. Με τον ίδιο τρόπο και με την χρήση της παραπάνω εξίσωσης όταν ένας αθλητής μετακινεί ενα φορτίο με υψηλή επιτάχυνση (ταχύτητα) θα παρατηρήσει επίσης αύξηση της τάσης και της αντοχής των μυών. Όταν το φορτίο είναι ελαφρύ, ο αθλητής πρέπει να το μετακινήσει με μεγάλη ταχύτητα που να ισούται με την ίδια ποσότητα δύναμης που θα δημιουργήσει όταν μετακινεί μεγάλο φορτίο.

Πως δείχνει αυτό στη πράξη; Παίρνοντας για παράδειγμα το back squat, ένας αθλητής πρέπει να ξεκινήσει αργά όταν βρίσκεται στη κάτω θέση της κίνησης και να επιταχύνει καθώς ξεκινάει να ανεβαίνει για να ολοκληρώσει μια επανάληψη.

Οφέλη της μεθόδου CAT

Η άρση ενός ελαφρού φορτίου με μέγιστη ταχύτητα βοηθά τάχιστα στην επιτυχή ανύψωση μεγαλύτερων φορτίων. Επιπλέον η ανύψωση ενός μεγάλου φορτίου με την πρόθεση να μετακινηθεί όσο το δυνατόν γρηγορότερα προσφέρει οφέλη στην εκρηκτικότητα. Η προπόνηση με αυτό το τρόπο θα αναγκάσει το σώμα και το κεντρικό νευρικό σύστημα σας να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις για την μετακίνηση ενός βαρέως φορτίου όσο πιο γρήγορα γίνεται. 

Η CAT επίσης έχει ισχυρό αντίκτυπο και σε ένα πρόγραμμα προπόνησης. Αν ένας προπονητής ξέρει τα μέγιστα νούμερα ενός αθλητή του, θα μπορεί να υπολογίσει και τα ποσοστά προπόνησης στις άρσεις του. Χρησιμοποιώντας αυτή τη γνώση μπορείτε να επιλέξετε ποσοστό 40-60% της μεγίστης επίδοσης για να εξασκήσετε ίσες ή μεγαλύτερες εντάσεις στους μύες σας με σημαντικά μικρότερο βάρος, περιορίζοντας τους κινδύνους της συνεχούς προπόνησης με φορτία κοντά στην 1RM. Όταν ο Dr. Fred Hatfield προπονούνταν για το παγκόσμιο ρεκόρ στις 1,014 lb. σπάνια θα πήγαινε πάνω από 800 lb. 

 

 

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

Please enter your comment!
Please enter your name here

one × three =