Η υπερβολική πρόσληψη πρωτεΐνης δημιουργεί βλάβες στα νεφρά. Αλήθεια ή μύθος;

0
984

photo-2

Απ’ όλους τους μύθους που κυκλοφορούν εκεί έξω, αυτός φαίνεται να είναι ο δημοφιλέστερος.

Πολλές φορές ακούω να μου λένε πως «η αυξημένη κατανάλωση πρωτεΐνης είναι ιδιαίτερα επιβλαβής για τα νεφρά»…και πάντοτε τους απαντάω με την μαγική ερώτηση «Γιατί»; και επίσης «τι είναι πολύ πρωτεΐνη»;

photo-5

Δεν είναι πολύ απλό και εύκολο να ελέγχει ή να αμφισβητεί κάποιος την ορθότητα οποιασδήποτε πληροφορίας αναρωτώμενος «Γιατί;», όπως έκανε κι ο Σωκράτης εφαρμόζοντας τις μεθόδους του για ν’ ανακαλύψει την αλήθεια πίσω από κάθε μύθο;

Τι συνιστά όμως «υπερβολική πρόσληψη πρωτεϊνών»; Ας προσπαθήσουμε να το ορίσουμε αναφέροντας 2-3 πράγματα πέρα από την στερεοτυπική Συνιστώμενη Ημερήσια Πρόσληψη (ΣΗΠ).

Από μελέτες σε ανθρώπους με νεφρικές παθήσεις, εξήχθη βιαστικά το συμπέρασμα ότι η υπερβάλλουσαπρόσληψη πρωτεϊνών πρέπει να επιδρά επιβαρυντικά στη λειτουργία των νεφρών. Ορθότατο το συμπέρασμα, έτσι ;!;

Πώς λοιπόν μπορούσαμε να διαπιστώσουμε εάν το παραπάνω αληθεύει ή όχι; Κάνοντας την έρευνά μας φυσικά! Μελέτες που διενεργήθηκαν για τις επιπτώσεις της αυξημένης πρόσληψης πρωτεϊνών κατέληξαν στο συμπέρασμα πως είναι απολύτως ασφαλής. Βραχυπρόθεσμα, το σώμα προσαρμόζεται σε αυτήν την αυξημένη πρόσληψη διαφοροποιώντας κάποιες από τις νεφρικές λειτουργίες του. Αυτό συμβαίνει λόγω της ανάγκης του οργανισμού να προσαρμοστεί ώστε να διαχειριστεί την επιπρόσθετη ποσότητα πρωτεΐνης που λαμβάνει. Σε κάθε περίπτωση, διαπιστώθηκε πως ακόμα και μακροπρόθεσμα, η διατροφή με πολλές πρωτεΐνες δεν είχε αρνητικές επιπτώσεις στην νεφρική λειτουργία.

photo-3

Ο Δρ. JoseAntonio και η ομάδα του, στην τελευταία τους έρευνα, ζήτησαν από τους συμμετέχοντες να καταναλώνουν ποσότητα πρωτεϊνών ίση ή μεγαλύτερη από 3 γραμμάρια ανά κιλό σωματικού βάρους ανά ημέρα (δηλαδή ≥3g/kg/ημέρα). Η κατανάλωση ποσότητας πρωτεΐνης ≥3g/kg/ημέρα μόνο από υγιεινά, φυσικά τρόφιμα που έχουν υποστεί λίγη ή καθόλου επεξεργασία  είναι αρκετά δύσκολη υπόθεση οπότε οι συμμετέχοντες λάμβαναν συμπληρωματικά και πρωτεΐνη ορού γάλακτος (wheyprotein). Είναι αυτό που όταν το δει η μάνα στο δωμάτιο αρχίζει «ω, τι είναι αυτός ο κουβάς εδώ παιδί μου;; Που έμπλεξες, θα σε πάνε μέσα κτλ..»

photo-4

Και σαν να μην ήταν αυτό αρκετό, οι ερευνητές πήγαν ένα βήμα παραπέρα και εξέτασαν τους δύο συμμετέχοντες που κατανάλωναν την υψηλότερη ποσότητα πρωτεϊνών (4,66 και 6,59 γρ/κιλό σωματικού βάρους/ημέρα αντίστοιχα, δηλαδή ΤΕΡΑΣΤΙΑ ποσότητα, φανταστείτε τι ζουμερές μπριζόλες θα έτρωγαν!), χωρίς να διαπιστώσουν κανένα επιβλαβές αποτέλεσμα στην νεφρική λειτουργία τους. Και μιλάμε για πραγματικά μεγάλη ποσότητα πρωτεϊνών, όχι αστεία! Στο τέλος της έρευνας, ο συγγραφέας καταλήγει στο συμπέρασμα πως “δεν υπήρξε καμμία μεταβολή στους δείκτες που αφορούν στα επίπεδα λιπιδίων του αίματος και στην μεταβολική δραστηριότητα. Μετά από την εξέταση των δύο συμμετεχόντων για τους οποίους καταγράφηκε η υψηλότερη πρωτεϊνική πρόσληψη (4,66 και 6,59 γρ./κιλό σωματικού βάρους/ημέρα αντίστοιχα), δεν ανευρέθηκε κανένα επιβλαβές αποτέλεσμα στην νεφρική λειτουργία καθενός από αυτούς”.

Και μια ακόμα μελέτη που καταρρίπτει τον μύθο.

Γνωρίζουμε από υπάρχουσες μελέτες ότι η διατροφή υψηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνες επιτείνει την λειτουργία διήθησης των νεφρών και πρέπει ως εκ τούτου να αναμένουμε αύξηση του ρυθμού της σπειραματικής διήθησης. Της σπειραματικής τι ;; Της σπειραματικής διήθησης. Ο ρυθμός σπειραματικής διήθησης (GlomerularFiltrationRate – GFR) είναι η καλύτερη μέθοδος μέτρησης και εκτίμησης της καλής λειτουργίας των νεφρών. Ωστόσο, η μελέτη των Jurascheketal.(2013) έδειξε πως η πλούσια σε πρωτεΐνη διατροφή αυξάνει τον ρυθμό σπειραματικής διήθησης (..και λοιπόν;) και συμπέρανε ότι “παραμένει αβέβαιο εάν μακροπρόθεσμα η διατροφή υψηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνες οδηγεί σε παθήσεις των νεφρών”.

Ο ισχυρισμός ότι η λήψη πρωτεϊνών οδηγεί σε δυσλειτουργίες των νεφρών δεν υποστηρίζεται από τα γεγονότα! ΣτηνέρευνατωνMartinetal. (2005)μετίτλο “Dietaryproteinintakeandrenalfunction” (Διατροφικήπρόσληψη πρωτεΐνης και νεφρική λειτουργία), το συμπέρασμα είναι πως “Αν και η υπερβάλλουσαπρόσληψη πρωτεϊνών παραμένει ένας λόγος ανησυχίας σε άτομα με προϋπάρχουσα πάθηση των νεφρών, δεν υπάρχουν ακόμα επαρκείς έρευνες που να υποδηλώνουν σύνδεση της κατανάλωσης πρωτεϊνών με την έναρξη ή εξέλιξη νεφρικών παθήσεων σε υγιή άτομα. Ακόμα σημαντικότερη είναι η διαπίστωση πως τα έως τώρα στοιχεία δείχνουν πως οι αλλαγές που προκαλεί η πρόσληψη πρωτεϊνών στην νεφρική λειτουργία δεν είναι πιθανότατα παρά μια φυσιολογική διαδικασία προσαρμογής των νεφρών, που παραμένουν απόλυτα υγιή και εντός των λειτουργικών τους ορίων.Αναμφίβολα, θα πρέπει να ακολουθήσουν μακροχρόνιες μελέτες που να ξεκαθαρίζουν το θολό και περιορισμένο τοπίο αναφορικά με την παραπάνω σύνδεση. Προς το παρόν, δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία που να δικαιολογούν την έκδοση οδηγίας για την προστασία της δημόσιας υγείας, που να προτείνει όρια στην πρόσληψη πρωτεϊνών σε υγιείς ενήλικες για την διατήρηση της καλής νεφρικής λειτουργίας τους”.

photo-1

Οι δίαιτες με χαμηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες είναι χρήσιμες σε κάποιες περιπτώσεις ατόμων με Χρόνια Νεφρική Ανεπάρκεια (ΧΝΑ). Η κατανάλωση πρωτεϊνών, ωστόσο, δεν δημιουργεί προβλήματα στα νεφρά. Περαιτέρω, οι λιποδιαλυτές βιταμίνες και τα κορεσμένα λιπαρά οξέα που περιέχονται σε ζωικές τροφές είναι απαραίτητα για την σωστή λειτουργία των νεφρών (πόσο λογικό σας φαίνεται αυτό ;;)

Εν κατακλείδι λοιπόν, είναι ευτυχές που ο Δρ. JoseAntonioκαι η ομάδα του δημοσίευσαν την πιο πρόσφατη και πρώτη στο είδος της έρευνα ετήσιας διάρκειας (με συμμετέχοντες άρρενες προπονούμενους σε ασκήσεις αντιστάσεων),που αποδεικνύει πως η διατροφή που είναι πλούσια σε πρωτεΐνες δεν προκαλεί βλάβες στον οργανισμό.

Ρόκκο Βενιζέλος

www.brosdoscience.com

  1. Antonio, J., Ellerbroek, A., Silver, T., Orris, S., Scheiner, M., Gonzalez, A. and Peacock, C. A., 2015. A high protein diet (3.4 g/kg/d) combined with a heavy resistance training program improves body composition in healthy trained men and women – a follow-up investigation. Journal of the International Society of Sports Nutrition, 12 (1).
  2. Antonio, J., Ellerbroek, A., Silver, T., Vargas, L. and Peacock, C., 2016. The effects of a high protein diet on indices of health and body composition – a crossover trial in resistance-trained men. Journal of the International Society of Sports Nutrition, 13 (1).
  3. Li, Z., Treyzon, L., Chen, S., Yan, E., Thames, G. and Carpenter, C. L., 2010. Protein-enriched meal replacements do not adversely affect liver, kidney or bone density: An outpatient randomized controlled trial. Nutrition Journal, 9 (1), 72.
  4. Friedman, A. N., Ogden, L. G., Foster, G. D., Klein, S., Stein, R., Miller, B., Hill, J. O., Brill, C., Bailer, B., Rosenbaum, D. R. and Wyatt, H. R., 2012. Comparative effects of low-carbohydrate high-protein versus low-fat diets on the kidney. Clinical Journal of the American Society of Nephrology, 7 (7), 1103–1111.
  5. Juraschek, S. P., Appel, L. J., Anderson, C. A. M. and Miller, E. R., 2013. Effect of a high-protein diet on kidney function in healthy adults: Results from the OmniHeart trial. American Journal of Kidney Diseases, 61 (4), 547–554.
  6. Martin, W. F., Armstrong, L. E. and Rodriguez, N. R., 2005. Dietary protein intake and renal function. 2. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1262767/
  7. Poortmans, J. and Dellalieux, O., 2000b. Do regular high protein diets have potential health risks on kidney function in athletes? International journal of sport nutrition and exercise metabolism., 10 (1), 28–38. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10722779
  8. Antonio, J., Ellerbroek, A., Silver, T., Vargas, L., Tamayo, A., Buehn, R. and Peacock, C. A., 2016b. A high protein diet has no harmful effects: A One-Year crossover study in resistance-trained males. Journal of Nutrition and Metabolism, 2016, 1–5.

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

Please enter your comment!
Please enter your name here

three × 5 =